Како се станува писател толку млад?
Чудно е што одлучувачкиот момент за да станете писател е токму објавувањето книга. Можеби е парадоксално, но јас минатата година додека ја пишував „Осаменоста на примарните броеви“ повеќе се чувствував како писател отколку сега откако ја објавив истата. Сепак, факт е дека треба да се почека туѓото признание, оти колку повеќе ти се продаваат книгите, толку поцврст ти е статусот на „писател“. Јас лично се согласувам со дефиницијата дека има многу автори, но малку писатели, а сè на сè не верувам дека постои даден момент во кој почнуваш да се сметаш себеси за писател.
Каков е твојот став во однос на реалноста што те опкружува, во однос на општеството воопшто: каков однос имаш кон околината?
Едно е да читаш весници за да бидеш во тек со тоа што е актуелно, а сосема друго да ја доближиш таа актуелност до себе, да почувствуваш дека те засега токму тебе. Мојот пат до чувството на припадност на една општа реалност беше долг и бавен. Додека бев адолесцент не чувствував потреба од припадност, не се идентификував со ниедна идеологија, и на некој начин бев дистанциран од сè околу мене: оставив патот сам да се трасира и лека полека почнав да се чувствувам како дел од едно граѓанско општество.
Зошто главните ликови во твојот дебитантски роман „Осаменоста на примарните броеви“ се толку млади?
Пред да го создадам романот, пишував раскази во кои главните ликови беа деца, така што за мене беше сосема нормално да изберам два особено млади лика и да зборувам наизменично за перипетиите на Аличе и Матија, кои, раскажувајќи си ги животните приказни стасуваат до среќен крај. За мене адолесценцијата претставува долг период на заздравување од детството. За да го напишам романов се нурнав во потрага по спомени од моето детство, небаре само тој период од мојот живот е значаен. Адолесценцијата на некој начин е зрак светлина во магливото детство, која ни овозможува да сфатиме низ што всушност сме поминале како деца. 15 ВЕСНИК НА ИНСТИТУТОТ ДАНТЕ АЛИГИЕРИ – СКОПЈЕ
Твојата писателска активност како основа ги има знаењата стекнати на еден угледен курс по креативно пишување, нели?
Точно е дека посетував настава во писателската школа „Холден“ на Алесандро Барико и Леа Јандиорио, но мојот однос со професорите е во основа доста конфликтен, односно тие се за мене ˝краткотрајни˝: кога читам книга што успева да ме заинтригира, почнувам да ги разработувам причините зошто е тоа така, а интересот за книгата го губам во оној момент кога ќе почувствувам дека мојата љубопитност е задоволена. Сакам да ги читам американските писатели како Чак Паланиук кои се стремат кон апсурдното, но секој пат кога ќе седнам да пишувам сфаќам дека не можам да пишувам така, дека не се раководам според работите што ме инспирираат. Морам да го споменам и Мајкл Канингем, уште еден во низата генијалци, чии книги ме придружуваат цел живот.
На ред е прашањето за „Фестивалитература“ во Мантова, 2008г.: многу писатели, малку дебати. Какво е твоето искуство од таму?
Жал ми е што гледам дека никој не се интересира за творештвото на другиот, што размената на идеи со луѓе кои го негуваат истиот занает како тебе сè повеќе наликува на утопија. Кога почнуваш да се пробиваш нормално е бидеш поекспониран, тоа е впрочем првиот потежок праг што треба да се премине, а потоа сè си доаѓа на место. Но, и покрај тоа што сум убеден во уникатноста и посебноста на сето она што го доживувам, не ми се допаѓа оваа разединетост меѓу писателите која излегува од контрола и не остава простор за размислување.
Во продолжение објавуваме извадок од наградениот роман „ОСАМЕНОСТА НА ПРИМАРНИТЕ БРОЕВИ“
21
Примарните броеви се деливи само со бројот 1 и со самите себе. Си стојат на нивното место во бесконечната низа на природните броеви, натискани во редицата, но сепак еден чекор потаму од останатите. Нивната осаменост и посебност го фасцинираше Матија кој понекогаш помислуваше дека во таа бесконечна низа ваквите броеви се нашле по грешка, дека останале заробени како бисери нанижани на ѓердан. На моменти се сомневаше дека можеби сакале да бидат како останатите броеви, но од некоја причина тоа им било оневозможено. Вторава претпоставка му поминуваше низ глава пред сè навечер како дел од хаосот од разноразни слики кој му претходи на сонот, кога свеста е обессилена и неспособна да измислува лаги.
На едно од предавањата во прва година Матија научи дека и меѓу примарните има необични броеви кои математичарите ги нарекуваат примарни близнаци: тоа се парови од примарни броеви кои се во непосредна близина, односно речиси во непосредна близина бидејќи меѓу нив секогаш стои парен број кој не им дозволува да се допрат меѓусебно. Такви се на пример паровите 11 и 13, 17 и 19, 41 и 43. Доколку имате трпение да броите понатаму во низата ќе видите дека вакви парови има сè помалку. Од време на реме ќе налетате на сè поосамени и поизгубени примарни броеви во тој бесшумен, одмерен простор сочинет единствено од цифри. Првото нешто што ќе го почувствувате е тоа дека паровите кои сте ги сретнале до таму до каде што сте успеале да изброите се чиста игра на случајот, дека нивната вистинска судбина е да бидат сами. Потоа, токму кога ќе сакате да се откажете, кога нема да имате повеќе желба да продолжите да броите, повторно ќе налетате на друг пар близнаци силно прегрнати еден со друг. Помеѓу математичарите постои убедувањето дека доколку можете да продолжите со броењето повеќе од сигурно е дека ќе наидете на други два близнаци, иако никој не може да тврди каде, сè додека не ги откриете.
Матија мислеше дека тој и Аличе се како два примарни броеви-близнаци: сами и изгубени, блиски но не доволно за да можат да се допрат. Нејзе никогаш не ñ го имаше кажано тоа. Кога си мислеше како би било да ñ ги довери овие работи тенкиот слој од пот на неговите раце сосема испаруваше и десетина минути не беше во состојба да допре никаков предмет.
Еден зимски ден се беше вратил дома откако го имаше поминато попладнето кај неа, која од своја страна не правеше ништо освен што ги менуваше телевизиските канали. Матија не им обрна внимание ниту на зборовите ниту на сликите. Десното стапало на Аличе, потпрено на масичката во салонот, го окупираше целото негово видно поле, пенетрирајќи од лево како змиска глава. Аличе ги накривуваше и ги виткаше прстите со хипнотизирачка одмереност. Тоа континуирано движење поттикна нешто силно и вознемирувачко во неговиот стомак, та тој се присили да го фиксира погледот во истата точка што е можно подолго, за ништо живо да не се промени во сликата.
Кога се врати дома зема неколку бели листови од една тетратка со спирали, доволно дебели за пенкалото да поминува по нив нежно, не гребејќи ја притоа грубата површина на масата. Со дланките ги израмни краевите на листовите, прво горните, па долните а потоа и страничните. Го зеде пенкалото со најмногу мастило од оние на масата, му го извади капачето кое потоа го навлече на самото пенкало за да не го загуби. Потоа почна да пишува од самата средина на листот без да ги изброи квадратчињата.
2760889966649. Го врати капачето на неговото првобитно место и го положи пенкалото покрај листот. Го прочита на глас тоа што го запиша: две илјади седумстотини шеесет милијарди, осумстотини деведесет и девет милиони, деветстотини шеесет и шест илјади, шестотини четириесет и девет. Го повтори уште еднаш, тивко, како да сакаше да ја совлада таа брзозборка. Одлучи дека токму тој ќе биде неговиот број. Беше убеден дека никој, ама баш никој во целокупното постоење на светот нема размислувано за тој број. Најверојатно, до тој момент никој го немал ни напишано бројот на лист а камоли да го имал изговорено на глас.
Се колебаше за миг, а потоа два реда подолу на листот запиша: 2760889966651. Овој е нејзиниот број, си помисли. Во неговата глава бројките ја имаа попримено модро сината боја на стапалото на Аличе, испресечено од синиот сјај од телевизорот.
Можеби двајцата се како примарни броеви-близнаци, си помисли Матија. Ако се…
Се сепна од самата помисла и почна да ги бара делителите на двата броја. Со бројот 3 беше лесно: доволно беше да го најде збирот на сите поединечни бројки и да види дали резултатот е содржител на 3. Бројот 5 не доаѓаше предвид. За бројот 7 можеби и постоеше некое правило, но Матија го имаше заборавено па затоа почна да ги дели броевите на децимали. Почна со броеви како 11 и 13 и продолжи со сè посложени калкулации. Додека се обидуваше да го подели бројот 37 уморот почна полека да го совладува а пенкалото му се слизна врз страницата. Откако стаса до бројот 47 реши да престане. Немирот што го имаше обземено додека беше кај Аличе се раслои и се раствори во неговите мускули како воздушните мириси, така што тој повеќе не беше во состојба да го насети. Во собата тој беше сам со еден куп несредени листови, испишани со бескорисни делења. Часовникот означуваше 3:15 по полноќ.
Матија го зеде во рака првиот од купот листови со двата на среде напишани броја и се почувствува како идиот. Го искина на половина, а потоа го докина остатокот така што краевите на листот станаа остри како сечило кое минува под ноктот на домалиот лев прст.
Во текот на четригодишното студирање математиката го воведе во најмрачните и најневеројатните ќошиња на човековиот разум. Матија ги испишуваше одново доказите на сите теореми на кои ќе наидеше со неверојатна посветеност. Дури и во летните попладниња не ги креваше ролетните туку работеше на вештачка светлина. Од работната маса ги отстрануваше сите предмети кои би можеле да му го одвлечат вниманието и остануваше фокусиран единствено на листот пред неговите очи. Пишуваше неумоливо, без да престане. Кога му се случуваше да се задржи предолго на одреден пасус или пак да впише погрешен резултат по знакот за еднакво, го фрлаше листот на земја и почнуваше од почеток. На крајот од секоја страница исполнета со симболи, букви и бројки ја впишуваше фразата quod erat demonstrandum* и за миг му се чинеше дека успеал да доведе во ред едно мало делче од светот. Тогаш се навалуваше на наслонот на столицата и ги вкрстуваше рацете не дозволувајќи да се допрат една со друга.
Полека го губеше контактот со страницата. Симболите кои до пред малку се движеа во ритамот на неговиот зглоб сега му се чинеа далечни, затворени во некое место во кое тој немаше пристап. Неговата глава, потоната во мракот од неговата соба повторно почнуваше да се исполнува со мрачни, тензични мисли. Во таквите ситуации Матија честопати земаше некоја книга, ја отвораше на било која страница и продолжуваше да учи.
Сложената анализа, проективната геометрија и повеќелинеарните функции се само дел од предметите кои не успеаја да го оддалечат од неговата прва љубов: броевите. Матија сакаше броење, почнуваше од 1 и продолжуваше да брои според некои сложени прогресии кои не ретко ги смислуваше во моментот. Бројките го заведуваа и му се чинеше дека ги запознава, една по една. Токму затоа, кога дојде моментот да бира тема за дипломска работа без размислување се упати кон кабинетот на професорот Николи, професор по нумеричко сметање, кај кој немаше полагано ниту еден испит, единствено му го знаеше името.
Кабинетот на Франческо Николи се наоѓаше на третиот кат од зградата од деветнаесеттиот век во која беше сместена Катедрата по Математика. Беше тоа мала, уредна, безмирисна соба во знакот на белата боја: ѕидовите, полиците, пластичната работна маса сосе масивниот компјутер на неа, сè беше бело. Матија затропа на вратата но одвнатре Николи не можеше да биде сигурен дали некој тропа на неговата или на вратата од соседниот кабинет. Изусти едно „напред”, за да не излезе некултурен.
Матија ја отвори вратата и зачекори во канцеларијата.
-Добар ден, рече.
-Добар ден, одврати Николи.
Погледот на Матија се задржа на една фотографија од професорот, закачена на ѕидот позади него, на која беше прикажан тој, релативно помлад, без брада, како држи сребрена картичка во едната рака, додека со другата се ракува со некој од елитните кругови, за него непознат.
Матија ги напрегна очите со цел да го прочита натписот на картичката, но во тоа не успеа.
-Па? – го прекина Николи, гледајќи го така намрштен.
-Би сакал да правам дипломска работа за нулите кај нултата функција на Риман.- рече Матија, насочувајќи го погледот кон десното рамо на професорот на кое имаше еден слој од првут налик мало ѕвездено небо.
Николи направи гримаса што личеше на иронична насмевка.
-Извинете, а Вие кој сте? – запраша, не криејќи ја притоа иронијата, и ги стави дланките на тилот како да сакаше да се позабавува.
-Се викам Матија Балосино. Ги положив сите испити и би сакал да дипломирам до крајот на годинава.
-Го носите ли со Вас индексот?
Матија кимна со главата. Го симна ранецот од грбот, седна на земја и почна да претура низ него. Николи ја подаде едната рака за да го поземе индексот, но Матија претпочиташе да го положи на работ на работната маса.
Веќе неколку месеци професорот беше принуден да ги оддалечува предметите од себе за да може подобро да ги види. Претрча со погледот низ низата од чисти десетки. Ниту еден пропуст, ниту еден паднат испит, ништо, за сметка на што можеби некоја љубовна врска пропаднала.
Го затвори индексот и внимателно го погледна Матија. Беше облечен некако безлично, и имаше став на некој што не знае како да го носи сопственото тело. Професорот си помисли дека најверојатно се работи за уште еден од случаите: успешен студент, а вистински неуспех од човек. Таквите, си промрмори за себе, откако ќе го изодат добро истрасираниот факултетски пат, се покажуваат како вистински безвредници.
-Не очекувате, се надевам, јас да ви предложам тема? – го праша, зборувајќи полека.
Матија ги крена рамениците. Неговите црни очи шетаа лево-десно, следејќи го работ на работната маса.
-Мене ме интересираат примарните броеви. Сакам да пишувам за нултата функција на Риман.-одговори.
Николи воздивна. Потоа стана и зачекори кон белиот шкаф. Воздивнуваше во ритам додека преминуваше со показалецот по насловите на книгите. Зеде некои листови кои беа исчукани на машина за пишување и издупчени во едниот ќош.
-Добро, добро- рече, подавајќи му ги листовите на Матија.- Можете да дојдете повторно кога ќе ги имате направено одново пресметките од ова поглавје. Сите.
Матија го зеде пликот и без да го прочита насловот одозгора, го бутна во ранецот кој во меѓувреме го имаше потпрено онака отворен и свиснат на едната нога. Пропелтечи едно „благодарам” и излезе од канцеларијата затворајќи ја вратата зад себе.
Николи повторно седна на своето место и помисли како за време на вечерата ќе ñ се пожали на жена си за овој нов, неочекуван развој на настаните.
Превод од италијански: Б. Мојсовска